Dojrzewające akwarium- badać NH3 czy NH4?

Przygotowanie i utrzymanie wody w akwarium.
eva
Posty: 2178
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2021, 09:51
3
Lokalizacja: Ochota
Imię: Ewa
Has thanked: 483 times
Been thanked: 166 times

Nie rozumiem praktycznej różnicy między NH3 a NH4, tzn. kiedy warto badać jedno, a kiedy drugie. Mam oba testy, ale używam głównie NH3. Obecnie w akwarium, po ponad 3 tygodniach dojrzewania z dodatkiem brudu z filtra, mam NH3-0, NO2-0, NO3- ok.5. Chyba dojrzało. Kiedy warto badać NH4 zamiast NH3? Czy to daje nam jakąś dodatkową informację?
Kadafix
Posty: 64
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2021, 13:48
3
Lokalizacja: Niedaleko Brzydgoszczy :)
Imię: Przemek
Has thanked: 12 times
Been thanked: 4 times
Wiek: 28

NH4- jest to amon, który nie jest niebezpieczny dla ryb.
NH3- jest to amoniak, który jest niebezpieczny dla ryb.
Oby dwa są rozkładane przez bakterie beztlenowe i są oznaką niedojrzałego akwarium. Na początku należy badać oby dwa, w późniejszym czasie wystarczy NH3.
Tak ja to rozumiem.
I jeśli się nie mylę, to w akwariach roślinnych niektórzy nawożą rośliny właśnie nh4 zamiast no3.
Awatar użytkownika
radmac
Posty: 637
Rejestracja: niedziela 14 mar 2021, 22:29
3
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 19 times
Been thanked: 84 times
Wiek: 3

Kadafix pisze: poniedziałek 04 paź 2021, 11:42 w akwariach roślinnych niektórzy nawożą rośliny właśnie nh4
bo jest dużo łatwiej przyswajalny, ale też chyba łatwo przedobrzyć i klops z glonami.

Co do testowania NH3, NO2 i NO3 - to jest trochę dla niecierpliwych akwarystów. Co chcą jak najszybciej startować, wpuszczać rybki i mieć już już. Pocieszający jest fakt, że 99% akwarystów tak miała (a 1% niech rzuci kamieniem).
A to sprzeczne z podstawową cnotą akwarysty - cierpliwość!!!

Nie można się nauczyć pływać bez wpadnięcia do wody :)
Wawariat
Awatar użytkownika
tencin
Posty: 407
Rejestracja: niedziela 14 mar 2021, 23:14
3
Has thanked: 15 times
Been thanked: 95 times

@Kadafix, @eva, jednak troszkę inaczej to wygląda. ;)

NH3 to jest amoniak, czyli toksyczny gaz. NH4 to amon, nietoksyczna sól (zjonizowana forma amoniaku). W zbiorniku występują razem (są różną formą azotu amonowego) a ich suma określana jest jako całkowity azot amonowy (TAN). Równowaga między tymi dwoma formami azotu w formie amonowej jest zależna od pH wody. Przy pH 9,26 obydwa związki będą się utrzymywać w proporcji 1:1. Powyżej tego punktu przeważa amoniak, poniżej amon. Poniżej pH 7,5 już praktycznie cały azot amonowy występuje w formie amonu. Amoniakiem należy się więc zacząć przejmować dopiero po przekroczeniu pH 7,5 (a bardzo poważnie powyżej 8,5), bo w kwaśniejszej wodzie zwyczajnie go nie będzie.

Związki amonowe są obecne w zbiorniku cały czas. Ich źródłem są zwierzęta (są wydalane przez skrzela i z moczem), oraz procesy gnilne (rozkładający się pokarm, martwe glony i bakterie, szczątki roślin). Są one bardzo chętnie pobierane przez rośliny, więc w mocno zarośniętym akwarium azot amonowy będzie konsumowany szybko i skutecznie (jest preferowany bardziej niż NO2 i NO3).

Jeśli chodzi o start zbiornika, to amon/amoniak jest pierwszym ogniwem cyklu azotowego. Bakterie nitryfikacyjne utleniają go do NO2, który następnie jest utleniany do NO3. Nie są to więc bakterie beztlenowe, wręcz przeciwnie, skoro coś utleniają, to muszą być tlenowe. ;) Zanim wystartuje biologia zbiornika, najpierw wytwarzany jest właśnie azot amonowy. Nie jest wcale groźny, jeśli mamy odpowiednio niskie pH. Tak więc testowanie ma sens tylko w wodach o wysokim pH i tylko na samym początku dojrzewania zbiornika (albo później, jeśli została mocno naruszona biologia, coś zdechło i gnije za dekoracją itp.). Bakterie które go zjadają namnażają się szybko, często nie da się wykryć azotu amonowego właśnie ze względu na jego szybkie pobieranie przez rośliny i bakterie.

Prawdziwie niebezpieczny jest natomiast NO2 i to na jego pomiarze warto się skupić. Zaczyna się pojawiać jakiś czas po starcie (najczęściej 3-7 dni od startu) i rośnie aż do osiągnięcia "szczytu azotynowego". Jego pojawienie się oznacza, że biologia odpowiedzialna za rozkład azotu amonowego jest już aktywna. NO2 zaczyna spadać w momencie, kiedy namnożą się bakterie utleniające go do NO3. Dojrzewanie cyklu azotowego można uznać za zakończone, kiedy po szczycie NO2 spadnie do bezpiecznych wartości a jednocześnie wzrośnie NO3. Tak więc przy starcie warto monitorować NO2 a jak zacznie spadać, również NO3. Bakterie utleniające NO2 mnożą się opornie, więc jeśli w zbiorniku stanie się coś złego (mocne naruszenie podłoża, ostre przekarmienie, duża zmiana liczebności obsady, jakieś trupy gnijące w niewidocznym miejscu itd.), może znów wystąpić szczyt azotynowy.
Awatar użytkownika
tencin
Posty: 407
Rejestracja: niedziela 14 mar 2021, 23:14
3
Has thanked: 15 times
Been thanked: 95 times

eva pisze: poniedziałek 04 paź 2021, 09:11 Nie rozumiem praktycznej różnicy między NH3 a NH4, tzn. kiedy warto badać jedno, a kiedy drugie.
Różnice już wytłumaczyłem, teraz co do testów. W zasadzie nie ma sensu badać osobno jednego i drugiego. ;) Większość testów bada tylko amon, albo tylko amoniak. Nie ma znaczenia, czy kupisz test na NH3, czy na NH4. Skoro obydwa związki są zależne od pH, to test zwyczajnie najpierw podnosi lub obniża pH, żeby cały azot amonowy sprowadzić do jednej formy. I tylko ta jedna forma jest badana - są to więc tak naprawdę testy na całkowity azot amonowy i nie ma znaczenia, którego z nich użyjesz. :)
eva
Posty: 2178
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2021, 09:51
3
Lokalizacja: Ochota
Imię: Ewa
Has thanked: 483 times
Been thanked: 166 times

Dziękuję Wam bardzo. Przy okazji okazuje się, że w dojrzałym akwarium nie warto już badać NH3, jak rozumiem, a jedynie NO2, bo NH3 raczej nie skoczy powtórnie. To po co są te testy na amoniak przyczepione na stałe do szyby akwarium? Marketing?
Jarzy
Posty: 1058
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2021, 00:44
3
Has thanked: 61 times
Been thanked: 64 times

@eva Jeśli się nie mylę to do morszczaków. W morszczakach w ogóle zawsze panika o byle g.
Awatar użytkownika
tencin
Posty: 407
Rejestracja: niedziela 14 mar 2021, 23:14
3
Has thanked: 15 times
Been thanked: 95 times

eva pisze: poniedziałek 04 paź 2021, 17:15 To po co są te testy na amoniak przyczepione na stałe do szyby akwarium?
Tanganika, pH 7.5-9.4. Malawi pH 7.5-8.6. Jeziora Sulawesi pH 7.5-8.5. Wszystko to biotopy oligotroficzne, praktycznie bez roślin, w naturze związki azotu są w nich niemierzalne a zwierzęta bardzo na nie wrażliwe. To samo w akwarystyce morskiej, pH 8.0-8.4, korale ultra wrażliwe na toksyczny amoniak. Jest jednak kilka przypadków, w których kontrola amoniaku jest naprawdę istotna. :)
ODPOWIEDZ